2025
dr BERNIE SHERLOCK
Bernie Sherlock jest jednym z najbardziej uznanych dyrygentów chóralnych w Irlandii. Studiowała dyrygenturę u Ildiko Herboly-Kocsar i Petera Erdei w Akademii Liszta na Węgrzech oraz u Gerharda Marksona w Dublinie. Po uzyskaniu tytułu licencjata z muzyki w Trinity College Dublin uzyskała tytuły magistra i doktora dyrygentury odpowiednio na National University of Ireland w Maynooth i Royal Irish Academy of Music/DCU.
Jest założycielem-dyrygentem międzynarodowego, nagradzanego chóru kameralnego New Dublin Voices, chwalonego przez krytyków za innowacyjny program koncertowy oraz pracę w telewizji, radiu i nagraniach. Chór ma na swoim koncie wiele sukcesów w czołowych konkursach Europy, ostatnio zdobywając pierwszą nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego w Derry w 2019 r., pierwszą nagrodę w konkursie chórów mieszanych w Międzynarodowym Konkursie Chóralnym im. Béli Bartóka na Węgrzech w 2018 r. oraz Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie Chórów Morza Bałtyckiego na Łotwie w 2017 r. Oprócz wielu innych nagród, New Dublin Voices wcześniej zajął pierwsze miejsce w klasie międzynarodowej na Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym w Cork (2015), Grand Prix w Concoroso Polifonico w Arezzo (2013), wszystkie sześć nagród w Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Maasmechelen w Belgii w 2011 r. oraz Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Budapeszcie w 2009 r.
Zdobywała również międzynarodowe nagrody dyrygenckie w Finlandii, na Węgrzech, w Belgii, Włoszech, Słowenii i Irlandii.
Bernie współpracowała z rozmaitymi formacjami chóralnymi, m.in.. dwanaście lat jako dyrektor muzyczny Culwick Choral Society, dziewięć lat jako dyrygent University of Dublin Choral Society (Trinity College) i dziesięć lat jako dyrektor chóru w TU Dublin Conservatoire, gdzie wykłada muzykę i gdzie obecnie jest dyrygentem TU Chamber Choir i Youth Choir.
Przez 12 lat była dyrektorem artystycznym, a także nauczycielem w corocznej International Choral Conducting Summer School prowadzonej przez Sing Ireland na University of Limerick. W 2020 roku została mianowana dyrektorem artystycznym Irish Youth Choirs i obecnie jest drugim dyrygentem Euro Choir 2021. Jest przedstawicielką Irlandii w World Choir Council.
prof. dr hab. JOLANTA SZYBALSKA – MATCZAK
Ukończyła Wydział Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Bydgoszczy. Od 1991 roku pracuje w macierzystej Uczelni, gdzie kształci studentów m.in. w zakresie dyrygentury chóralnej. Od tego samego roku związana była z Chórem „Feichtinum”, pełniąc w nim kolejno funkcje asystenta, drugiego dyrygenta oraz kierownika artystycznego (2005-2014). W 2000 roku założyła Zespół Wokalny, który obecnie działa przy wrocławskiej Akademii Muzycznej pod nazwą Chór Kameralny „Senza Rigore”. Z zespołem tym zdobyła m.in.: Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym im. Johannesa Brahmsa w Wernigerode w Niemczech (2019), Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Chórów i Orkiestr „Birstonas Cantat” na Litwie (2018), Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Rybnicka Jesień Chóralna im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Rybniku (2014), Grand Prix na Ogólnopolskim Festiwalu „Pieśni o Morzu” w Wejherowie (2008) oraz Grand Prix na Łódzkim Festiwalu Chóralnym „Cantio Lodziensis” (2003).
W latach 2008-2012 była prodziekanem, a następnie dziekanem Wydziału Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej (2012-2020). Obecnie pełni funkcję przewodniczącej Rady Dyscypliny Sztuki Muzyczne oraz kierownika Katedry Dyrygentury Chóralnej.
Jest laureatką m.in. odznaki honorowej Zasłużony Dla Kultury Polskiej, Srebrnego Krzyża Zasługi, Brązowego Medalu Zasłużony Kulturze Gloria Artis oraz nagród indywidualnych dla najlepszego dyrygenta Ogólnopolskiego Festiwalu Pieśni Religijnej „Pater Noster”
w Strzepczu (2024), Międzynarodowego Konkursu Chórów i Orkiestr „Birstonas Cantat” na Litwie (2018), 12. Międzynarodowego Konkursu Chóralnego „In…Canto sul Garda” w Riva del Garda we Włoszech (2017) i 10. Międzynarodowego Festiwalu Rybnicka Jesień Chóralna im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Rybniku (2014).
prof. VACLOVAS AUGUSTINAS

Ukończył Litewską Akademię Muzyki na kierunkach: Dyrygentury Chóralnej (1981) oraz Kompozycji (1992). Od 1992 roku jest głównym dyrygentem i dyrektorem artystycznym Wileńskiego Chóru Miejskiego Jauna Muzika. Jako dyrygent dzieli się swą wiedzą i doświadczeniem w trakcie licznych warsztatów skierowanych do dyrygentów chóralnych. W tym charakterze wystąpił m.in. na Kongresie dla Chórmistrzów w Växjö (Szwecja, 1993) oraz w trakcie Międzynarodowego Festiwalu XVI Jardanos Coralistas Aragonesas w Borja (Hiszpania, 1996). Był również wykładowcą i prowadzącym seminarium podczas International Choir Music Federation w Rotterdamie (Holandia, 1999). W latach 1998, 2002, 2006, 2010 i 2014 pełnił funkcję głównego dyrygenta podczas World Lihuanian Song Festivals. W 2000 roku poprowadził połączone chóry podczas Międzynarodowego Zjazdu Chórów krajów Nordyckich i Bałtyckich. Od 2002 roku współpracuje jako gościnny dyrygent z Netherlands Radio Choir, Chamber Choir of Novosibirsk Society, Państwowym Chórem Latvia oraz wieloma chórami litewskimi. W 2015 był dyrygentem gościnnym podczas Kirchenmusikalishe Werwoche des Erzbistum Köln.
Augustinas jest częstym jurorem wielu konkursów krajowych i zagranicznych, m.in. Marktoberdorf International Choir Competition (2005), Latvian National Choir Competition (2013), World Choir Games (2014). Od 2011 jest stałym członkiem jury Międzynarodowego Konkursu Kompozytorów Musica Sacra. Jego kompozycje są regularnie wykonywane na Litwie i za granicą. Wśród nich jego utwór Hymne à Saint Martin przeznaczony na 2 chóry a cappella otrzymał III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozycji Chóralnych Florilege vocal de Tours (Francja 1996), zaś jego Stomping Bride na chór mieszany i instrumenty został wykonany na Kongresie Stowarzyszenia Amerykańskich Dyrygentów Chóralnych (San diego, California, 1997). W 2004 otrzymał nagrodę za najlepszy utwór chóralny – Lux Aeterna – podczas konkursu dla kompozytorów organizowanego przez Związek Kompozytorów Litewskich. W 2006 został uhonorowany nagrodą Mūzų Malūnas za działalność koncertową. W 2010 zdobył I Nagrodę za Calm and Quiet na Konkursie Kompozycji Chóralnych organizowanym przez Litewskie Centrum Kultury Ludowej i Związek Kompozytorów Litewskich. W 2010 roku został uhonorowany najbardziej prestiżową nagrodą w kraju – Litewską Nagrodą Sztuki i Kultury. Od roku 2011 jest profesorem na Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru.
DARIUSZ ZIMNICKI

Od 2020 roku pełni funkcję Absolwent Konserwatorium Wileńskiego oraz Akademii Muzycznej w Warszawie w specjalności dyrygentura chóralna (klasa prof. Ryszarda Zimaka). Profesor sztuki..
Od 2020 roku pełni funkcję kierownika Katedry Dyrygentury i Wokalistyki Chóralnej. Od roku 2004 prowadzi Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej oraz Chór Archikatedry Warszawskiej. Jest także współzałożycielem i dyrygentem chóru kameralnego „Tibi Domine”. Aktywnie koncertuje dyrygując bardzo zróżnicowane programy a cappella, jak również wielkie dzieła wokalno-instrumentalne (L. van Beethoven, W. A. Mozart, G. F. Haendel, J. S. Bach, J. Haydn oraz utwory współczesnych kompozytorów).
Wyróżnia się licznymi inicjatywami w wykonywaniu utworów najnowszych i nowo odkrytych w literaturze chóralnej. Dotychczas przygotował i poprowadził kilkadziesiąt prawykonań muzyki wokalnej i wokalno-instrumentalnej. Z powodzeniem występuje na krajowych i zagranicznych festiwalach oraz konkursach (ponad 50 nagród). Wraz z ChAPW jest zwycięzcą m.in. najbardziej prestiżowego krajowego konkursu chóralnego – Grand Prix Polskiej Chóralistyki.
Dariusz Zimnicki prężnie działa jako animator chóralnego życia muzycznego. Udziela się jako prelegent oraz ekspert i juror w przedsięwzięciach na szczeblu ogólnopolskim i międzynarodowym. Wystąpił na niezliczonej ilości prezentacji, wykładów i warsztatów w Europie, Ameryce i Azji. Jest autorem licznych opracowań oraz kilkudziesięciu oryginalnych utworów wokalnych, gdzie przeważa tematyka sakralna.
Jest pomysłodawcą i organizatorem siedmiu edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowo – Artystycznej „Osobowość dyrygenta”, na której promuje najbardziej wartościowe cechy liderów zespołów wokalnych. Odznaczony Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis
Dyrektor Konkursu
prof. dr hab. ANNA MONIUSZKO

Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w klasie dyrygowania prof. Bożenny Sawickiej, emisji głosu – prof. Cezarego Szyfmana oraz Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (2004) otrzymując dyplomy z wyróżnieniem. W roku 2010 otrzymała stopień doktora, w 2015 – doktora habilitowanego, a w 2023 – profesora sztuki w specjalności Dyrygentura.
W roku 2003 rozpoczęła współpracę z Chórem Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, z którym jako dyrygent zdobyła wiele nagród w konkursach w kraju i za granicą, a także szereg nagród indywidualnych dla Najlepszego Dyrygenta Konkursu.
W roku 2005 założyła Zespół Muzyki Dawnej DILETTO, który specjalizuje się w wykonawstwie utworów epoki baroku. Przez blisko dwie dekady działalności, w repertuarze zespołu znalazły się m.in.
W roku 2005 założyła Zespół Muzyki Dawnej DILETTO, który specjalizuje się w wykonawstwie utworów epoki renesansu i baroku. W repertuarze zespołu znajdują się utwory instrumentalne oraz wokalno–instrumentalne epoki baroku, w tym wielkie oratoria: Mesjasz i Izrael w Egipcie G. F. Händla, Oratorium na Wniebowstąpienie, Oratorium na Boże Narodzenie, Oratorium na Wielkanoc autorstwa J. S. Bacha, Oratorium na Boże Narodzenie H. Schütza, a także pasje: Pasja według św. Jana J.S. Bacha i Brockes Passion G.F. Hӓndla oraz ody: H. Purcella – Hail, bright Cecilia! i G. F. Händla Eternal source of light divine. Dorobek artystyczny DILETTO stanowią również wykonania sceniczne dzieł operowych H. Purcella (Dido and Eneas oraz The Fairy Queen), G.B. Pergolesiego (La Serva Padrona), J. Blowa (Venus and Adonis), N. Piccinniego (polskie prawykonanie oper La buona figliuola oraz Il Cavaliere per amore), a także A. Sacchiniego (polskie prawykonanie opery La Contadina in corte).
Anna Moniuszko jest laureatką Stypendium dla Młodych Twórców (2009) oraz Stypendium dla Twórców Profesjonalnych (2010) ufundowanych przez Prezydenta Miasta Białegostoku. Jest pomysłodawcą i koordynatorem białostockiego cyklu koncertów Muzyka Mistrzów Baroku, prezentujących twórczość dawnych kompozytorów w historycznych wnętrzach Białegostoku. Jest Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Dawnych – „Imieniny Izabeli Branickiej”, którego ideą jest przybliżenie współczesnej publiczności kultury i sztuki z czasów świetności dworu Branickich w Białymstoku. Od 2016 roku jest również Dyrektorem Międzynarodowego Konkursu Chóralnego „Cantu Gaudeamus” w Białymstoku.
Za swą dotychczasową działalność została uhonorowana Nagrodą Artystyczną Prezydenta Miasta Białegostoku (2016), Odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury” (2020), Nagrodą I stopnia Rektora UMFC (2022) oraz Nagrodą Artystyczną Marszałka Województwa Podlaskiego (2022).